Afbeeldingen

Talentontwikkeling: 4 onmisbare succesfactoren

Er zijn organisaties die talentontwikkeling ‘anders’ aanpakken, zegt Edwin Brink, consultant en trainer bij Qidos (NL). Maar wat is ‘anders’? 1. Ontwikkeling is onderdeel van de strategie Werkgevers die talentontwikkeling een wezenlijk deel van de organisatie maken en het vastleggen in de strategie, zijn er vaak ook succesvol. Zij koppelen de ontwikkeling van medewerkers aan echte actie. De organisatie gaat een bepaalde kant op, dus de medewerkers moeten dat kunnen. Zo wordt leren een natuurlijke strategie. 2. Medewerkers krijgen ruimte voor...

Beter samenwerken met je collega’s: 8 tips

Goed kunnen samenwerken met je collega’s is een van de belangrijkste factoren die bepaalt of je met plezier gaat werken. 1. Leer de mens achter je collega kennen Als je de moeite neemt om de mens achter je collega te leren kennen, is het makkelijker om je met hem of haar te verbinden. 2. Samen eten In plaats van je boterhammen snel achter je bureau op te peuzelen, kan je je collega(‘s) uitnodigen om samen een break te nemen. In...

Vier tips om conflicten tussen ruziënde medewerkers efficiënt aan te pakken!

Tip 1: los het op met een lach Humor is de beste saus. Soms kan u met een kwinkslag mensen duidelijk maken dat ze zich onprofessioneel gedragen, en dat het aan hen is om dat op een volwassen manier uit te praten. Tip 2: blijf neutraal Benader het geschil objectief. Staat u op gelijke voet met beide partijen, dan kan u een aanzet geven om de bom te ontmijnen. Tip 3: wees duidelijk Maak beide partijen duidelijk dat u geen...

Burn-out is de nieuwe rugpijn: wel arbeidsgerelateerd, geen beroepsziekte

Burn-out is geen beroepsziekte en zeker geen arbeidsongeval… maar wel een arbeidsgerelateerde ziekte Het Fonds voor beroepsziekten erkent ook arbeidsgerelateerde ziekten: “Arbeidsgerelateerde ziekten zijn geen beroepsziekten. Het gaat om ziekten waarbij de blootstelling aan een bepaald risico groter is dan die waaraan de bevolking over het algemeen onderhevig is. Het is niet nodig dat de invloed van het werk de hoofdoorzaak is van de ziekte.” Het werk is dus een belangrijke oorzaak, maar niet de enige. Als een burn-out het...

Werknemers willen gezonder eten op job

De vitaliteit van de medewerkers blijft een werkpunt; ze zijn zelf vragende partij! Twee op de drie werknemers vinden dat ze op hun werk niet gezond kunnen eten. Dat blijkt uit een enquête bij duizend werknemers. De werknemers willen dat hun bedrijf daar meer moeite voor doet, want de helft van de werknemers is door al dat ongezond en vet eten te dik. Bron: De Standaard

Het nieuwe werken hervormt de werkplek én het werkregime

‘Het Nieuwe Werken’ is veel meer dan thuis- of telewerken. Het Antwerpse provinciebestuur, dat eind 2017 zijn intrek neemt in een gloednieuw provinciehuis, startte in mei 2013 op zijn tijdelijke locatie aan de Singel met een proefproject waarin ze de werkplek helemaal reorganiseerden. De evaluatie van het project was bij werknemers én hun leidinggevenden overwegend positief. De pluspunten Uit de evaluatie door de werknemers kwamen volgende pluspunten naar voren: De it-tools zijn zeer handig. “De technologie laat je toe om...

Online samenwerken met MVO als uitgangspunt

In een samenleving waar Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen centraal staat is online samenwerken als onderdeel van Het Nieuwe Werken een belangrijke ontwikkeling. Diverse organisaties richten zich op samenwerkingsverbanden en willen hiermee behalve een efficiënte werkwijze toepassen uiteraard ook goede resultaten behalen. Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen creëert waarde op economisch, ecologisch en sociaal gebied. Aan de hand van deze drie pijlers worden de toepassingen voor online samenwerking besproken. Economisch: Voor ondernemers is de efficiëntie van bepaalde processen op economisch gebied van groot belang. Online samenwerking...

Waarom zelfsturende teams toch niet altijd werken; vijf valkuilen

Ze klinken zo mooi, de verhalen over zelfsturende teams en bedrijven. Die succesverhalen doen het goed in de media: weg met de managers! Maar de werkelijkheid is weerbarstiger. Drie wetenschappers veegden dertig jaar aan publicaties over zelfmanagement bij elkaar. De korte conclusie: de resultaten zijn niet zonder meer positief. Dat beaamt Anne Nederveen Pieterse, die onderzoek deed naar zelfsturende teams aan de Rotterdam School of Management. “Dit veld is enorm gehypt geweest. Maar als je buiten de succesverhalen gaat zoeken naar bewijzen dat het werkt, zijn die...

Zelfsturende organisaties: tussen noodzaak, mogelijkheid en schone schijn.

1) Zelfsturing in organisaties vraagt sturing Ten eerste komen we geen organisaties tegen die vlak zijn of kunnen zijn. Doorsnee organisaties hebben veel nood aan centrale sturing en controle, zeker als ze verantwoording moeten afleggen aan aandeelhouders of als ze sterk gereguleerd worden. Ten tweede heb je leiders nodig om verandering te brengen. De trekkers van organisatieverandering in de cases die wij onderzocht hebben zijn mature leiders met een lange staat van dienst. Ze hebben formele macht, maar ook moreel...

Talentvolle medewerkers die zich goed voelen, blijven

Werknemers stellen hoge eisen aan de levenskwaliteit op kantoor. In die mate zelfs dat een aangename kantooromgeving doorslaggevend kan zijn om talent te behouden. Meer dan één werkende op drie vindt dat zijn bedrijf onvoldoende aandacht besteedt aan de inrichting van de werkruimte, blijkt uit een studie in Frankrijk. Een van de conclusies luidt: “Werknemers vinden het belangrijker om zich goed te voelen op hun werkplek dan hun verloning (41% tegen 34%)”. Ook een andere studie, uit Duitsland deze keer, geeft aan...