Onbeperkt verlof: vooral PR en weinig HR?

Bij het Antwerpse digitale communicatiebureau Marbles kunnen de acht werknemers ‘onbeperkt verlof’ nemen. Dit is één van de initiatieven om een motiverende werkomgeving te creëren, aldus ceo Tom Herrijgers op de blog van Marbles. Hiermee kreeg het bedrijf meteen veel persaandacht. Bij de ene kan de maatregel op bijval rekenen, bij de andere is er veel scepsis.
Professor Anseel (UGent) is voorzichtig, zeker wanneer de grens tussen werk en privé niet volledig gescheiden is: eenmaal op verlof, moet je het werk volledig achter jou kunnen laten.
Volgens Jobat (8 aug 2013) geeft een onbeperkt aantal vakantiedagen vier voordelen:
- Meer verantwoordelijkheid bij werknemers
- Een aantrekkelijke werkgever
- Gemotiveerde en productieve werknemers
- Minder gevoel van hiërarchie
Frank Vander Sijpe (Securex) vreest dat het enkel realistisch is voor zelfstandige en gemotiveerde ‘white collars’ en weinig haalbaar voor arbeiders in bijv. productie-eenheden. Het moet ook betaalbaar blijven voor de werkgever. Alleszins moet de bedrijfscultuur er klaar voor zijn. Om de autonomie en vrijheid van de medewerkers te vergroten kan je alvast geleidelijk starten met kleine maatregelen (verlofregeling of thuiswerk).
In The Guardian (25 jan 2016) waarschuwt professor Metz dat dit voordeel bereikbaar moet zijn voor alle medewerkers, anders dreig je een deel van hen te demotiveren. Zomaar coole initiatieven van bedrijven als Google, Apple of Facebook kopiëren, kan volgens haar te veel op de korte termijn gericht zijn. Bij Telstra kan elk van de 30.000 medewerkers genieten van het flexibiliteitsprogramma; daarbij is het zeker belangrijk dat het management een voorbeeldfunctie geeft in het zelf toepassen van een goede work-life balans. Natuurlijk mag flexibiliteit niet ten koste gaan van de resultaten. Een grotere flexibiliteit zal volgens Troy Roderick van Telstra wel de norm worden, zolang het op lange termijn werkt voor werkgever en werknemer.
Bronnen: